افتتاح و راه اندازی نیروگاه زباله سوز نوشهر

 نیروگاه زباله سوز200 تنی نوشهر

نیروگاه زباله سوز نوشهر همزمان با طرح‌های دیگر کشوری امروز از طریق ویدئو کنفرانس با حضور دکتر حسن روحانی رئیس جمهور بهره برداری رسمی ‌شد.

 نیروگاه زباله سوز نوشهر روزانه ۲۰۰ تن زباله تولیدی را سوزانده و سالیانه ۱۴ هزار مگاوات برق تولید می‌کند.


راه اندازی نیروگاه زباله سوز نوشهر در قالب قرارداد‌های بی او تی یعنی مشارکت بخش خصوصی و دولت بوده که به موجب آن ۶۰ درصد اعتبار از سوی بخش خصوصی و ۴۰ درصد آن نیز از سوی شرکت طرح تجارت سدید تامین و هزینه شد.


برای اجرای این طرح که از سال ۹۰ آغاز شده بود ۱۴ میلیون دلار در بخش تجهیزات و هزینه تامین زیر ساخت‌ها و برای اجرای ساختمانی آن ۴۰ میلیارد تومان هزینه شداین نیروگاه در زمینی به مساحت دو و نیم هکتار بنا شده است.

تکنولوژی به کار رفته در نیروگاه زباله سوز نوشهر به این گونه است که زباله‌ها پس از فرایند پردازش در سالن تفکیک برای سوزاندن به کوره‌های اولیه و ثانویه به منظور تولید انرژی حرارتی وارد و سپس با استفاده از تجهیزات بویلر توربین و ژنراتور انرژی حرارتی به الکتریکی تبدیل شده و گاز‌های حاصل از این فرایند نیز پس از پاکسازی از طریق دودکش ۶۰ متری به صورت استاندارد تخلیه می شود.

با راه اندازی نیروگاه زباله سوز نوشهر، مشکل زباله در شهرستان‌های غربی مازندران از جمله رامسر، کلاردشت، عباس آباد، تنکابن و چالوس بر طرف می‌شود.
رییس جمهور در این مراسم گفت: یکی از دغدغه‌ها و اولویت‌های اصلی دولت حفظ محیط زیست و مدیریت پسماند در کشور است.
دکتر حسن روحانی افزود: اگر امکان احداث نیروگاه زباله سوز در استان یا شهرستانی مقدور نباشد باید با ساخت کارخانه‌های پسماند مشکل زباله را مدیریت و برطرف کرد.
او اهمیت مدیریت پسماند در استان‌های ساحلی را بسیار ضروری دانست و ابراز امیدواری کرد تا پایان دولت چندین طرح مدیریت پسماند دیگر بهره برداری می‌شود.